המרכז לאקופסיכולוגיה

אקופסיכולוגיה היא גישה המשלבת בין פסיכולוגיה ואקולוגיה, הגישה רואה את הטבע והחיבור שלנו איתו כמשפיע על הרווחה האישית והחברתית שלנו. כאשר אנחנו מנותקים מהטבע- הבעיות הסביבתיות עולות וכך הרווחה שלנו יורדת. כאשר יש חיבור ושייכות אל הטבע, אנו שומרים עליו, וכך הרווחה האישית והחברתית עולה.
הגישה באה להרחיב את מושג האדם בסביבתו, הרואה בסביבה הפיזית והאנושית כמשפיעים על הפרט ומרחיבה את התפיסה כי גם הטבע שסביבנו משפיע על איכות החיים והרווחה שלנו.

באורח החיים היום יומי האינטנסיבי שאנו חיים התרגלנו לרעשים, ללוחות זמנים , לאט לאט היכולת שלנו להמשיך להיות בעשייה ובקשב יורדים אנחנו צריכים נקודות יציאה, סדקים בזמן של עצירה, הטבע הוכח כאידיאלי לעצירה ומאפשר שיקום של משאבים קוגניטיביים ורגשיים שנשחקו.
המרכז מציע מספר תכניות, ומפגשים חד פעמיים  במרחבי הטבע ובחדר. 


 

טבילת יער forest bathing

מפגש בטבע, נקודת יציאה מחיי היום יום, מהמסכים, והעבודה היום יומית, למרחב טבעי, בו נוכל רגע, לעצור . מחקרים רבים מראים שאחרי זמן רב של גירויים ומשימות אינטנסיביות, ביום יום גורמים לירידת הריכוז והיכולת הקוגנטיבית . הטבע, הווכח כמרחב מעולה לשקם יכולות אלו. בטבילת יער, נפעיל קשב שונה, אינטליגנציה אחרת של חושים. נרגע ונטען. ההמלצה היא - ליציאה קבועה אחת לשבוע לשעתיים טבילת יער.

קרא עוד

טבילת יער - לנשים

בטבילת היער לנשים - נפגש במרחב הטבעי, נקלף את שכבות היום יום , את הציפיות, את לוחות הזמנים והרעשים ונשוב לקרקע, לבסיס שלנו, לקצב הטבעי שלנו, נצא לרגע לעצמי, זמן אישי בטבע.

קרא עוד

סיפור עם רגליים בטבע - מפגש חד פעמי להורה וילד

מפגש "סיפור עם רגליים בטבע – מפגש חד פעמי בטבע להורים וילדים בקבוצות קטנות. נכנס לתוך דפי הסיפור נלך בין שביליו ודפיו. יחד נכיר את רזי הטבע דרך חוויות ומשחקים.

קרא עוד

שינוי הסיפור הסביבתי

קבוצה פעילה בקהילה של אנשים היוצרים שינוי בנרטיב הסביבתי, הסיפור כלפי הטבע הסובב אותם. מתוך מגע בלתי אמצעי עם הטבע, חקירה פנימית ובניית קבוצה חזקה נוצר שינוי אישי קבוצתי קהילתי.

קרא עוד

קבוצת עוצמה נשית- נשים פעילות בקהילה

יצירת קבוצת נשים עוצמתיות הפועלות יחד בקהילה לשינוי סדר היום החברתי. מכינה לקורס פעילות- יצירת בסיס אישי וקבוצתי חזק לעבודה משותפת. קורס פעילות- זיהוי תמה באמצעים אומנותיים, בניית תוכנית ועשיה קהילתית/ סביבתית.

קרא עוד

עוצמה נשית - תבונטבע

מפגשים קבוצתיים לנשים, קבוצות התפתחות או צוותים. החיבור בין האישה לטבע הוא חיבור עוצמתי ניצור יחד מרחב יצירתי להתפתחות וגילוי בין הנושאים: בית בטבע, הסיפור האישי, האישה הפראית שבתוכי

קרא עוד
הרפתקה במרחבי הנפש

במפגש עבנו בשער אל עולם הדמיון, קפצנו אל תוך דפי הסיפור שם יש חוקים שונים וקצב אחר, נכנסנו אל הטבע כדמות בסיפור וטיילנו במרחב הנפש הסיפורית שלנו. מפגש בטבע בו יש מרחב זמן להתבונן להקשיב ולטייל בטבע כמרחבים הדמיוניים של הנפש הסיפורית, להסתקרן ולהיות במגע עם מה שהטבע מביא.

קרא עוד
סיפור עם רגליים - טיול הצגה

סיפור עם רגליים הוא סיפור מסגרת לטיול הרפתקה בטבע, הילדים נכנסים אל תוך שבילי הדמיון ופוגשים ומשחקים עם יצורי היער הקסומים. בסופו של טיול הם כותבים ומציירים את הסיפור שלהם בטבע

קרא עוד
מסע שנתי לנשים

קבוצת נשים הפועלות לשינוי הסיפור האישי, הקבוצתי והקהילתי.

קרא עוד


מתוך התהליך הקבוצתי תיווצר קבוצה מגובשת ואקטיבית  בקהילה המשפיעה על  הסדר יום התרבותי חברתי של הקהילה אליה היא שייכת. הצרכים שיעלו מחברות הקבוצה, בנושאי נשים טבע וסביבה יכוונו את העשייה הקהילתית המשותפת. 
הקשרים בין חברי הקהילה יתחזקו בעקבות העשייה.

מתוך המגע הבלתי אמצעי עם הטבע הקרוב לבית , והשהות בו, תתקיים הנגשה של הטבע כאפשרות אלטרנטיבית ובריאה לשעות הפנאי.
יווצר שיח ותפיסה  שונה לגבי צרכנות. מתוך החיבור עם הטבע, כבית ולא כמשאב.
יגבר החיבור והשמירה על הטבע והסביבה הקרובה לבית תתקיים מתוך שייכות וקירבה אליו.
אנחנו חיים בחברה בה – המסכים והגירויים הולכים וגוברים, השהות והתהליך בטבע, משמש כמאזן לכל אלו.


עדויות מחקריות רבות אשר קושרות מגע ישיר עם הטבע לשיפור הבריאות הנפשית
.
מטרתן של תרפיות מבוססות טבע היא לרתום השפעה חיובית זאת למטרות טיפוליות וקהילתיות שונות.
תרפיית טבע לשינוי - מבוססת על פסיכולוגיה הומניסטית, אקו פסיכולוגיה, עבודה קהילתית, עבודה קבוצתית כבסיס המושגי שלה.
תאוריית הביופיליה - מהווה בסיס רעיוני ראשוני לעקרונות הרואים את הטבע כמרכזי לשגשוג האדם. תיאוריה זו טוענת שלאדם יש צורך פונדמנטלי גנטי להיחשב כשייך לעולם הטבע .
האדם התפתח מהסביבה הטבעית מיליוני שנים וכתוצאה מכך הוא "מעדיף" מרחבי טבע אשר חשובים להתפתחותו מבחינה ביולוגית והסתגלותית. ההיפותזה הביופילית המאוחרת יותר ממשיכה מעבר לקשר הביולוגי ומדברת על חשיבות הטבע כאמצעי להתפתחות הזהות והמיצוי האישיים.
תיאוריה פסיכו-אבולוציונית (PET)
אולריך מדבר על התגובות הסנסוריות המידיות של האדם בתגובה לטבע. מחקרים גילו שהטבע פועל על אזורים של התת מודע במח ובכך יוצר מעקף המסייע לבריאות הנפשית, לפני שיש לאדם הזדמנות לעבד אותן מבחינה קוגניטיבית.
תיאוריית שיקום תשומת הלב-
פעילויות יום יומיות, אינטנסיבית ורועשת, ישיבה ממושכת בכיתה, מביאה את האדם לגריית יתר ולידי מיצוי של המשאבים הקוגנטיביים.
כאשר מגיעים לסף זה, קיים קושי במיקוד, קושי להתעלם מהפרעות, ולווסת התנהגויות . בשביל לחזור לתשומת הלב הבריאה, יש לתת לה מנוחה,
הסביבה הטבעית מתגלה כאידיאלית למנוחה לשם שיקום המשאבים הקוגנטיביים.

המרכז לאקופסיכולוגיה מציע הנחיית קבוצות  
בהתפתחות אישית, - מכינה קבוצתית המתמקדת בסיפור האישי ובתפיסה של אני כאקטיבי בחיי, כיוצר מציאות.
גיבוש קבוצתי.- לבניית קבוצה תומכת וחזקה
קהילתי, תהליך זיהוי הצורך המשותף באמצעים אומנותיים. מתוך הממצאים נלכד תמה משותפת ונבנה
פרויקט משותף בהתאם לצורך המשותף שעלה מתוך העבודה - נפעל ליישומו במרחב הקהילתי.

באמצעות
  • יצירה - שאנו מחוברים אל החלק היצירתי המדמיין שלנו, יש לנו היכולת להתבונן אל העתיד בתקווה- וליצור יחד עתיד טוב יותר. לכן נחזק חלקים אלו.
  • נרטיב- לאורך ההיסטוריה, תרבויות שונות סיפרו סיפור שונות בנוגע ליחסים שלהם עם הטבע.
    זריעת זרעים של סיפור חברתי חדש ביחס לטבע, סיפור של שייכות וחיבור מעצמי נפרד- לעצמי שייך.
     משפיעה עלינו גם בפן החברתי וגם בפן האישי. הסיפור האישי, דרך העשייה המשותפת אנו משנים את הנרטיב האישי, לנרטיב אקטיבי שלוקח צעדים מודעים במציאות בכדי לייצר דבר מה חדש שיקדם את הצרכים של הקהילה והקבוצה אליה הפרט שייך.
  • טבע- דרך יצירת מרחבים של מגע עם הטבע מתוך כבוד ושייכות,
  • באמצעות יצירת מרחבים שמאפשרים מגע עם הטבע, ניצור מרחב בו יש מקום לעולם הדמיון הפנימי שלנו להתגלם במציאות  החיצונית והפנימית כאחד  ולהתמלא  בגוונים חדשים. 
איך זה עובד?
  • יוצרים קשר
  • קובעים פגישה - בה מעלים את הצרכים של אוכלוסיית היעד.
  • ובהתאם בונים יחד - הנחיה ומודל שיתאים לאוכלוסייה ולקהילה הספציפית
  • מתחילים מפגשים קבוצתיים
קצת עליי image

שמי ליטל שקרוקה עובדת סוציאלית מנחת קבוצות בעלת ניסיון של כעשור, בהנחיית קבוצות שונות במרחב הטבעי.
מתוך מחקר אישי ומקצועי, זיקקתי את החיבור בין כל אלה ויצרתי את המרכז לאקופסיכולוגיה
במציאות היום יומית שלנו חשוב לשמור על חיבור לטבע, כמקור לכוח.
העוצמות הגדולות ביותר שלנו מתגלים בטבע, מול מדורה, בתוך יער, נקיות מסכים וממיסוכים.